OneSwarm Forum » General

Till er som oror sig för säkerheten här.

(113 posts)
  1. Jerrico_pilasters
    Member
    Login to Send PM

Du inser att när du använder custom visibility så kan ingen förutom gruppen/personen du delar ut swarmen åt nå den längre, den upphör att vara sökbar för oss andra.

Använder du limited friend är alla dina filer fortfarande åtkomliga för alla via sökfunktionen.

kanske en sluten dc++ hub är mer passande för dig?

Posted 1 year ago #
  2. shi
    Member
    Login to Send PM

Hur kan jag adda person som inte vän. som jag förståt om man addar som vän då kan han se ip address allt det där men om man inte addar som vän då kan dem inte se ip?

Posted 1 year ago #
  3. Jerrico_pilasters
    Member
    Login to Send PM

Det kan du inte, då fungerar inte internet. Du kan däremot välja om du visar din share för vännen, den bedömningen får du göra själva. Kryssa i limited så kan dom inte bläddra i filerna som på dc++.

Däremot kommer alla åt dom via textsökning fortfarande, det anonymt.

Posted 1 year ago #
  4. InNoSenseNonsense
    Member
    Login to Send PM

shi:
    Du måste alltid adda en friend. Jag tror du menar limited friend. Och den närmaste vännen kan alltid se din ip(för att överföringar ska fungera), men bortom denna så kan ingen se nästa persons ip, om man inte är direkt kopplade till dom också.
    Om du väljer limited friend så kan den andre vännen som visserligen ser din ip-adress ändå inte se ett smack vad du delar ut eller laddar ned.

Posted 1 year ago #
  5. shi
    Member
    Login to Send PM

hänger inte med riktigt om jag addar personer som jag inte litar på kan jag dölja mitt ip?

Posted 1 year ago #
  6. i-joy
    Member
    Login to Send PM

Just det är väl vitsen att JAG VÄLJER vem jag vill visa filerna för.

Men jag har ju inte kollat alltför noga och det är beta men samma gäller för limited.

Vi vet ingenting om säkerheten här.

Jag är mindre intresserad av svärmen eftersom jag inte vet så mycket om den.

Det som är säkert är att svärmen inte är den säkra plats ni tror och därför så skall man kanske undvika, ännu så länge, att dela ut filer där och att göra hela sin disk sökbar.

DET är en klar säkerhetsrisk för mig.

Jag litar på andra fildelare här och släpper in dem att söka på min HD men ute i svärmen kan många faror hota som inte finns här. Det är så jag ser det, ta vara på varandra här och dela öppet och de som vill delar utan direkt kontakt. Att dela direkt mellan oss hänger på förtroende och att ingen har behov att gömma sig.

Limited ger ju bara ett dåligt skydd mellan de datorer som har direkt kontakt.
    I svärmen finns en annan anonymitet som kanske ser ut att vara befogad där men inse risken, det är en beta och det är troligare att APB är där än inne bland oss som har direkt kontakt.

Men jag vet för lite ännu med det gäller samma för alla er andra.

Anonymt har aldrig varit säkert och kommer aldrig att bli säkert. Skulle det hända blir det omedelbart förbjudet eftersom det fullt klart är ett hot mot vårt samhälle och ingen av oss vill ha skydd för brottslighet.

Vi vill skydda vår intedritet och det gör vi genom att skydda HD INTE genom att dela ut den anonymt.
    Första skälet är att detta är en beta.
    Det andra skälet är mina runt 12 års erfarenhet av anonymitet på nätet, jag vet att det inte funkar, jag inser hoter mot samfhället och dess individer. Enda skyddet mot det hotaet är att förbjuda det.

Jag har en mängd med år med säkerhethet bakom mig på nätet. Kryptering t.ex är gamalt och beprövat och det fungerar. Jag har använt det mycket men numera använder jag RAR-filer med enkla lösen ord och det räcker som integritetsskydd för mig.

Om mina filer är krypterade så kan jag dela ut dem i svärmen. Då kan ingen se vad det är, skulle någon få tag i filen så går den inte att öppna.

Men en annan fråga är VAD som behöver skyddas. Jag antar av alla filer som fildelas så kan 90% delas ut helt fritt utan nåt skydd pga det inte ger någon förlust för rättighetsinnehavarna ( där är jag ju kluven, de tar för bra betalt )

Jag har varit mycket sjuk nyligen och en hårt antibiotika kur så jag märker jag har stora problem att uttrycka mig klart.

För mig är anonymiteten enbart ett reellt hot.

Det som behövs är integritetsskydd och det kan man aldrig uppnå med att gömma sig.

När man gömmer sig är man svag, det är sista åtgärden man tar till innan allt är slut. Det är en paniksituation utlöst av ett inbillat hot och det här är en väldigt farlig sak.

Vi borde diskutera vad är hotet egentligen? Överdriver vi det inte?
    Vilket skydd behöver vi? Jag antar att alla vill ha ett integritetsskydd. Du är limited inte alls lämpligt och mycket riskabelt.

Vi kan inte diskutera på lösa boliner här utan vi måste gå till grunden med hela problematiken.

Rusningen här utlöstes i panik över beslutet om ja "vissa frörändringar" inför 1 april.
    Paniken leder till att ni tror att garderoben är en säker tillflyktsort.

Limited är en falsk säkerhet som leder till att ni vågar agera helt huvudlöst.

Tänk efter, det går att fildela helt säkert och det är ingen grov brottslighet så ta inte ut det förväntade staffet i förskott. 99.9% av er klarar er säkert. Resten är väl en risk man får ta. Lev med det och ta inte ut ett straff i förskott för vem är det som drabbas?

Jag är fullt nöjd med att använda Oneswarm som vanlig fildelning tills jag vet lite mera vad som händer framöver.

Som det antytts i engelska delen av forumet ( min subjektiva uppfattning) så är det här en typisk överreaktion på nya lagen i sverige. Alltså t6ypiskt svenskt och det framgår ju även klart av allt det svenska i forumet. Var finns tyska, spanska och andra språk? Det är ett svenskt problem.
    Jag är inte omöjlig, jag kan göra helt om på några sekunder om något nytt dyker upp som får mig att ändra inställning.

Just nu gäller att jag vill inte ha någon som helst kontakt med detta anonyma. Jag ser detta som en utmärkt plats att fildela mellan oss helt säkert och jag vill ta vara på det tillfället för vem vet när det händer nästa gång.

Anonymitet är inte nödvändigt, tvärtom är det en stor risk. En falsk säkerhet. En övertro på en beta. Utlöst av svensk lagändring.
    Integritetsskydd är nödvändigt MEN ETT SÅDANT FINNS INTE HÄR och det är ytterligare en stor risk.
    Nu skall jag sova.

Posted 1 year ago #
  7. Jerrico_pilasters
    Member
    Login to Send PM

Du kan aldrig dölja ditt ip för den du direkt ansluter mot(vännen du addar). Du kan "dölja" det du delar ut.

om du nu inte börjar blanda in nån vpn-tjänst så...

Posted 1 year ago #
  8. shi
    Member
    Login to Send PM

vad e det då som är anonym med detta?

Posted 1 year ago #
  9. Jerrico_pilasters
    Member
    Login to Send PM

http://oneswarm.cs.washington.edu/
    http://en.wikipedia.org/wiki/Anonymous_P2P

man får skapa sig lite förståelse för programmet innan man använder det, och förstå att det är en beta

Posted 1 year ago #
  10. isis
    Member
    Login to Send PM

shi:
    En liten fråga, du upprepar ungefär samma frågor gång på gång, trots svar som ser ut att vara ganska tydliga. Är du verkligen helt lost eller driver du med oss?

Om det faktiskt är så att du inte känner dig hjälpt av de svar du fått, så kanske du skulle försöka formulera om dina frågor lite, så att det är tydligare vad det är du behöver hjälp med.

Hjälper gärna till men nu känns det som rundgång, du frågar folk svarar och du frågar ungefär samma sak igen.

Posted 1 year ago #
  11. InNoSenseNonsense
    Member
    Login to Send PM

Visst är det en beta, men det hindrar väl ändå inte att man använder den för programmets huvudsyfte, nämligen anonym fildelning och ser till att vara så anonym som möjligt. Att resonera att "det är ändå en beta och därmed är all anonymitet värdelös" och sen mer eller mindre strunta i att ta det säkra före det osäkra är inte speciellt väl genomtänkt tycker i alla fall jag.

Det finns det betydligt bättre alternativ för dig i-joy, som tex dc++. Där kan du i alla fall känna dig säker på att du inte är anonym! Men där får du svära över fake shares och annat otyg istället, pga att många inte vågar dela ut då dom vet att dom inte är anonyma, vilket är skillnaden mot oneswarm.

Om man inte litar på oneswarm så finns det ingen anledning att använda det utan anonymitetsskydd, då andra program har betydligt bättre funktioner.
    Och vem har sagt att själv säkerhetsfunktionerna per automatik inte fungerar pga att det är version 0.5? Det finns andra buggar i interfacet och när man hashar filer och visst kommer kanske vissa hål att täppas igen, men grunden är ju krypterad överföring mellan alla noder i svärmen och där det i princip är omöjligt att avläsa avsändare och mottagare av vad som ändå är en oläslig form av krypterad data, om man inte direkt avlyssnar trafik hos en stackare med osäkrat trådlöst nätverk eller helt enkelt väljer att inte ha en okänd person som limited friend.

Posted 1 year ago #
  12. Jerrico_pilasters
    Member
    Login to Send PM

i-joy: "Just det är väl vitsen att JAG VÄLJER vem jag vill visa filerna för."

den funktionen är inte alls planerad så
    när du använder den funktionen så dödar du all åtkomst till dom filerna.

vill du inte dela nåt så behöver du inte dela nåt överhuvudtaget, det är inget tvång. du kan hjälpa med bandbredden(det har jag gjort hittills).
    Eller om du nu absolut måste visa din share för vissa enstaka och bestämda vänner, varför inte sluten dc++ eller ftp med dom vännerna då?

Tror väl dom flesta är medvetna om att det finns andra program som ger betydligt starkrare anonymitet men samtidigt krångligare och ännu långsammare för dom som absolut är i behov av sånt.

Posted 1 year ago #
  13. InNoSenseNonsense
    Member
    Login to Send PM

shi:
    Vad som är anonymt?
    själva filöverföringen mellan personer är anonym. Vid torrents så ser man vilken persons ip som laddar ned en viss fil.
    Det enda som Ip;n i oneswarm säger är att du är del av oneswarms svärm och alltså på något sätt fildelar indirekt, men man kan inte se vad du fildelar! (du agerar som ett slags stafettpinne av en massa filfragment mellan olika okända ip-adresser.
    Dvs den ip som den närmaste vännen till dig ser att du har säger bara en sak:
    Du använder oneswarm!
    ip-adressen i bittorrents talar också om vad du laddar ned. En väsentlig skillnad alltså!

Posted 1 year ago #
  14. InNoSenseNonsense
    Member
    Login to Send PM

Freenet är väl det ultimata i anonymitet, men också det ultimata i långsamhet!

Posted 1 year ago #
  15. Dr Phil
    Member
    Login to Send PM

Tjenixen!
    Om man nu har några filer som man vill att alla andra skall kunna bläddra i och ladda ner och några filer så att ingen kan bläddra efter, men söka rätt på, och ladda ner.
    Hur gör man för att få det så?

Posted 1 year ago #
  16. Jerrico_pilasters
    Member
    Login to Send PM

Endast addade vänner som inte har limited ibockat har möjlighet att "bläddra" i dina filer, så det är ju inte så många, behöver man verkligen ha olika sharen åt dom?

Dvs vänners vänner och längre bort har inte ens möjligheten att bläddra i ens filer. De söker med textsökning.

Posted 1 year ago #
  17. Dr Phil
    Member
    Login to Send PM

Jag råkar tycka att mina vänner skall få se vad jag har som jag tror att de kan tänkas tycka om. Vad jag frågade var hur man gjorde för att få det så, inte få förklarat för mig hur onödigt det var.

Posted 1 year ago #
  18. Jerrico_pilasters
    Member
    Login to Send PM

Jag uppfattade att du frågade hur ALLA ska se dom. Därför jag svarade som jag gjorde.

Kolla manualen om groups och custom visibility. Men som redan tidigare konstaterats så slutar text sökningen att fungera på de filerna för ALLA andra som inte är med i den gruppen(de kan fortfarande bläddra). Funktionen är tänkt som en typ av "for your eyes only" hemliga filer.

http://wiki.oneswarm.org/index.php/Configuring_sharing
    http://wiki.oneswarm.org/index.php/Visibility

Posted 1 year ago #
  19. Dr Phil
    Member
    Login to Send PM

Jo, det har jag förstått.
    Men då går det alltså inte att göra så som jag skrev i exemplet? =/

Posted 1 year ago #
  20. InNoSenseNonsense
    Member
    Login to Send PM

Du kan på sätt och vis använda funktionen "share publicly" och göra själva torenten för filen synlig. Då kan alla i alla fall se den, helt utan anonymitet, men det spelade ju ingen roll för dig i det fallet.
    från wikin:
    "If you want to share a torrent publicly with existing BitTorrent users (by distributing the .torrent file), click the 'Share publicly' checkbox and specify a tracker.".
    Inte riktigt samma sak, men i alla fall ett sätt att hantera några enstaka filer som du vill att alla andra ska kunna komma åt specifikt från dig. Det fungerar väl antagligen inte på mappar, eller?
    Finns miljoner med bättre sätt att göra filer som du vill dela med dig till alla på hela nätet tillgängliga. Vanliga fpt;er, dc++, vanliga torrentar etc...

Posted 1 year ago #
  21. Dr Phil
    Member
    Login to Send PM

InNoSenseNonsense:
    Tack för tipset. Det är inte direkt det världens snyggaste lösning, men det fungerar. =)

Posted 1 year ago #
  22. InNoSenseNonsense
    Member
    Login to Send PM

Och jag menade naturligtvis ftp;er(kör med filezilla server själv till och från) och inte skrivfelet fpt;er... :)

Posted 1 year ago #
  23. Dr Phil
    Member
    Login to Send PM

Märkte inte ens det lilla felet. =)

Posted 1 year ago #

RSS feed for this topic

Reply

You must log in to post.